Vraag en antwoord haven Stein

We zijn gestart met werkzaamheden om de capaciteit in de haven Stein uit te breiden voor grondstoffen die nu ook al per schip in de haven aankomen en via veilige ondergrondse buisleidingverbindingen naar de fabrieken op Chemelot gaan.

Middels onderstaande vragen en antwoorden willen wij onze omwonenden zo goed mogelijk informeren over de ontwikkelingen in haven Stein.

Wat gaat er gebeuren in de haven?
In de haven wordt een constructie gerealiseerd om (bio-)propeenschepen op veilige wijze te kunnen verladen in de haven. Daarvoor gaat aannemer Van den Biggelaar Grond- en Waterbouw ongeveer 90 stalen buispalen aanbrengen in de ondergrond. Op deze buispalen worden de voorzieningen gerealiseerd die nodig zijn voor het lossen van (bio- )propeenschepen. Aan deze stalen buispalen wordt een geleideconstructie bevestigd. Dit betreft een stalen afscheiding tussen de scheepvaart op het Julianakanaal en de schepen die in de haven aan het lossen zijn. Zo wordt voorkomen dat de schepen aangevaren kunnen worden door passerende scheepvaart. Het aanbrengen van de buispalen gebeurt vanaf een kraanschip met trilblok. Tijdens deze werkzaamheden ontstaat geluid en mogelijk ook trillingen.

Hoelang gaat dit duren?
De werkzaamheden in de haven duren van april 2023 en eindigen medio december 2023. De heiwerkzaamheden die geluidhinder met zich mee kunnen brengen, zijn met name gepland in de periode april tot en met juni.

Op welke moment van de dag zal er gewerkt worden?
De werkzaamheden vinden plaats op werkdagen tussen 07.00 en 19.00 uur.

Wat kunnen omwonenden merken?
Tijdens het aanbrengen van de buispalen kan in de directe nabijheid geluidshinder worden ervaren, hoofdzakelijk tijdens het intrillen van de buispalen door het kraanschip en het trilblok. Het geluid van het intrillen is niet de gehele dag hoorbaar, maar zal verspreid over de werkdag enkele malen hoorbaar zijn. Het intrillen van de buispalen kan op zeer korte afstand tot 25m van de werklocatie voelbaar zijn. Een erkend monitoringsbureau hangt nabij de werklocatie trilling meters op, in lijn met de daarvoor geldende richtlijnen en normen om de werkzaamheden te monitoren. Deze maatregelen bewaken de grenswaarden.

Ik neem ineens een ander soort geluid waar, wat is dit?
De buizen die wij intrillen komen door de harde grindlagen in de ondergrond niet altijd op de beoogde diepte. Door de paal zo diep mogelijk in te trillen en vervolgens over te stappen naar heiend aanbrengen, zorgen wij er voor dat de buis alsnog op de beoogde diepte komt. Dit geeft echter een ander soort geluid (pulsen) in plaats van het continue geluid bij intrillen.
Wij proberen deze werkzaamheden te clusteren, waardoor meerdere dagen wordt getrild en de gezette palen het laatste stukje op diepte worden geheid. Het heien duurt daardoor maximaal enkele dagen. Vervolgens worden de navolgende palen weer trillend gezet en begint de cyclus opnieuw.

Hoe beperken we de overlast?
Gezien de afstand tussen de werkzaamheden en de woningen, worden geen specifieke maatregelen toegepast. Doordat het type werkzaamheden vanaf het water plaatsvindt, is het ook niet mogelijk om fysieke maatregelen tegen geluid of trillingen te treffen.

Brengt het aanbrengen van de buispalen nog risico’s met zich mee?
De werkzaamheden die wij uitvoeren, bestaan enkel uit het aanbrengen van stalen buispalen in de ondergrond en het daarna afmonteren van de diverse prefab elementen op de stalen buispalen. Wij voeren geen ontgravings- of andersoortige werkzaamheden uit die impact hebben op de waterbodem en/of de directe omgeving.

Waar kun je terecht bij eventuele vragen?
Onze excuses als je overlast ervaart tijdens deze werkzaamheden. Heb je een algemene vraag, dan kun je contact opnemen via +31(0)6 2030 0871 of info@chemelot.nl. Ben je niet tevreden en wil je onverhoopt een klacht melden, dan kun je contact opnemen met de Milieuklachtenlijn Chemelot via +31 (0)800-0223363.