Europese miljoenensubsidie voor haven Chemelot

21 juni 2023|Nieuws

De Europese Unie heeft een miljoenensubsidie toegekend voor de doorontwikkeling van drie Limburgse binnenhavens, namelijk de haven van Chemelot in Stein, Willem Alexander Haven in Roermond en de Beatrixhaven in Maastricht. Het betreft in totaal vier projecten met een totale investering van 76,3 miljoen, waar Europa 37,4 miljoen aan bijdraagt.

Chemelot is gestart met de doorontwikkeling van de haven Stein, die een essentiële rol speelt in de verduurzaming van het cluster. Om de productie te verduurzamen, zijn namelijk hernieuwbare grondstoffen nodig die per schip aankomen. Het gaat bijvoorbeeld om korrels die gemaakt zijn van ons huishoudelijk restafval en als grondstof voor de fabrieken dienen.
Voor de continuïteit van grondstoffen voor producten die we met z’n allen belangrijk vinden, is ook een nieuwe infrastructuur voor transport nodig.
Dit jaar wordt in het water een constructie gerealiseerd om (bio-)propeenschepen op veilige wijze te kunnen verladen in de haven.

Positief voor inwoners

De subsidie is toegekend in het kader van Connecting Europe Facility (CEF), waarvoor Provincie Limburg penvoerder is namens alle samenwerkende partijen binnen Blueports in Limburg. Waar eerder ontvangen subsidies voor studie zijn toegekend, zal deze subsidie met name worden ingezet voor de uitvoering van de projecten. Inwoners gaan hier dus ook echt de positieve effecten van merken.

De vier projecten dragen bij aan het hergebruik van grondstoffen en het verplaatsen van vervoer van weg naar water, dat het aantal vrachtwagens op de A2 vermindert en de uitstoot van CO2 fors terugbrengt. Ze dragen ook bij aan een betere verbinding met het netwerk van binnenhavens van en naar Rotterdam en Antwerpen, dat zorgt voor meer economische groei, banen en concurrentievermogen van Nederlandse bedrijven zoals die op Chemelot.  

Meest duurzame industriecluster

“Chemelot heeft de ambitie om de meest duurzame chemiesite van Europa te zijn. We lopen nu al voorop en zijn er trots op koploper te zijn. Zo snel mogelijk willen we onze fossiele grondstofstromen vervangen door hernieuwbare grondstoffen en volledig circulair gaan produceren”, zegt Chemelot-directeur Loek Radix.

Gedeputeerde Stephan Satijn: “Dit is een grote stap in de verdere verduurzaming van transport. En een bevestiging dat de binnenhavens van Limburg een robuuste rol spelen in de circulaire economie binnen Europa. Onze inzet op vergaande publiek private samenwerking met betrokken partijen binnen en buiten Nederland werpt daarbij nu zijn vruchten af.”

Het gaat naast Chemelot om deze projecten:

  • In de Willem Alexander Haven in Roermond, veruit het grootste project van deze aanvraag, wordt hoogwaterbescherming gecombineerd met kades voor een stevige modal shift van weg naar water. In Nederland is het de eerste keer dat het geld van het Waterschap (Hoogwaterbescherming) voor bescherming van de inwoners van Roermond opgenomen is in het integrale plan voor de haven. De primaire keringen voor hoogwaterbescherming worden nu ook gebruikt als logistieke kades.
  • In de Beatrixhaven Maastricht plant de firma L’Ortye de eerste watergebonden reststromen-terminal van Europa. Het gaat daarbij om grote hoeveelheden afval, dat duurzaam getransporteerd wordt per schip en direct wordt verwerkt in een overdekte faciliteit. Ook de ligplaatsen van de schepen zijn voor het laden en lossen overdekt en afgesloten.
  • Façade Beton, onderdeel van de Berding Groep, wil in de Beatrixhaven een nieuwe kade bouwen om samen met de aangrenzende betonbedrijven 200.000 ton van weg naar water te verwerken. Hiervoor wordt nu eerst onderzoek verricht.  

De Commissie heeft haar waardering uitgesproken over de hoge kwaliteit van de aanvraag en kwaliteit van de projecten. Vanuit de hele Europese Unie zijn er meer aanvragen gekomen, dan dat er budget beschikbaar is. Daarom is het bijzonder dat deze aanvraag is goedgekeurd. De projecten zullen binnen vijf jaar gerealiseerd worden.

Lees hier het persbericht van de Provincie Limburg.