Het werkgeluk van Rico Luijten

11 december 2019|Nieuws

Accountmanager bij USG én Business Development Manager bij het Chemelot Acquisitie Team, dat is Rico (53). Dagelijks houdt hij zich bezig met (potentële) klanten. “Of het nu gaat om mijn rol als accountmanager of mijn rol in het acquisitie team: ik vind het belangrijk om mij te verplaatsen in de klant en deze op de juiste manier van dienst te zijn!”

Dubbelrol

Rico is sinds 2015 weer werkzaam op het Chemelot-terrein. “In 1989 startte ik mijn carrière bij het toenmalige DSM. Vijf jaar later sloeg ik mijn vleugels uit en ben ik me bij bedrijven buiten het terrein verder gaan ontwikkelen.” De rode draad in de loopbaan van Rico is energie. Dit bracht hem uiteindelijk ook terug naar Geleen. Sinds anderhalf jaar vormt hij, samen met een collega, het accountmanagement team van USG Industrial Utilities. USG levert nutsvoorzieningen (utilities) aan de bedrijven die op Chemelot gevestigd zijn. Het accountmanagement team dient als eerste aanspreekpunt voor de klanten van USG, ofwel de bedrijven op het terrein. De kennis die Rico door de functie als accountmanager heeft, komt weer goed van pas bij het werk binnen het Chemelot Acquisitie Team. In dit team is hij twee dagen per week aanwezig als Business Development Manager. “De combinatie van deze functies maakt mijn werk nog leuker. Enerzijds in de weer zijn met bestaande klanten en tegelijkertijd ook nieuwe klanten aantrekken.”
 

Een tevreden klant is goud waard

Bij USG draagt Rico zorg voor het relatiemanagement. “Mijn voornaamste taak is de klant te ondersteunen en hem optimaal van dienst te zijn. Hierbij is het belangrijk om de behoeften van de klant in kaart te brengen, en de klant op de hoogte te stellen van de zaken die bij USG spelen. Zeker in het kader van de energietransitie.” Naast het managen van de relatie is verbetering ook een belangrijke taak voor Rico. “Om de klant optimaal van dienst te kunnen zijn en tevreden te houden, moet je blijven verbeteren. Eén van de zaken waar ik het afgelopen jaar druk mee ben geweest, is het opnieuw opzetten van het klantproces binnen USG. Dat is sinds de zomer geïmplementeerd en werpt ook meteen zijn vruchten af. De taken en verantwoordelijkheden zijn nu een stuk duidelijker voor iedereen.”


Toekomstgericht

De rol als Business Development Manager binnen het Chemelot Acquisitie Team sluit hierop naadloos aan. Middels één loket zorgen voor ondersteuning en het ontzorgen van nieuwe klanten op het terrein. “Het acquisitie team zorgt ervoor dat nieuwe bedrijven, die zich willen vestigen op Chemelot, goed begeleid worden. Daarbij kijk ik, met de pet van USG, wat de vestiging van de betreffende nieuwe klant betekent ten aanzien van het leveren van utilities en het aansluiten op de infrastructuur van USG.”

Dat was tenminste de bedoeling toen Rico begon aan zijn avontuur bij Chemelot. Intussen is Rico steeds meer integraal onderdeel geworden van het Chemelot Acquisitie Team. Daarom focust hij zich momenteel op alle ontwikkelingen op het terrein. Ook onderwerpen als de energietransitie en circulariteit komen daar aan te pas. “Ik vind het prachtig dat ik deelgenoot mag zijn van een team dat naar een bijzonder doel streeft; klimaatneutraal produceren in 2050. Ik kijk dan ook graag mee naar de mogelijkheden om Chemelot te verduurzamen. De verbindingen zoeken tussen bestaande klanten en nieuwe klanten kunnen hierbij helpen. Het afvalproduct van de ene fabriek kan de feedstock zijn voor een ander. Dan is zo’n dubbelrol toch fijn!”