Chemelot dringt bij minister aan om Julianakanaal open te houden

22 maart 2024|Nieuws

Bedrijven op Chemelot, de Limburgse Werkgevers Vereniging (LWV) en Wessem Port Services reageren verbijsterd op de mededeling van minister Harbers om het Julianakanaal over een stuk van vier kilometer zes tot acht maanden te sluiten voor scheepvaart. Dat betekent twee dagen omvaren via Antwerpen als je van Noord- naar Zuid-Limburg wil en een potentieel omzetverlies van tientallen miljoenen euro’s per dag. Terwijl er veilige alternatieven voorhanden zijn.

“Een donderslag bij heldere hemel” reageert Chemelot-directeur Loek Radix, “het eindrapport met de impactanalyse is een dezer dagen klaar en we zouden een gesprek met de minister hebben over onze zorg dat het kanaal geen maanden dicht kan en ook niet dicht hoeft. Dit voornemen levert enorme risico’s op en is extreem vervelend. De bedrijven kunnen maximaal drie, vier dagen zonder Port of Chemelot.”

“De overheid toont zich doof voor argumenten van belanghebbenden”, stelt ook de LWV. ,,Dat nu dit naar buiten komt zonder dat overleg af te wachten, is frustrerend en past niet bij een overheid die stelt dat elke regio telt."

“Tijdens de voetbalwedstrijd worden de doelpalen verzet”, ervaart ook Wessem-directeur Bob Joosten. “Als je de snelweg A2 zou afsluiten en je via Berlijn moest rijden, stond het hele land op de kop. Nu wordt de binnenvaart hard geraakt, die per schip de lading van meerdere vrachtauto’s vervoert via een stille levensader. Bovendien zijn de komende acht jaar werkzaamheden aan het kanaal bij Antwerpen gepland; zo kunnen we elkaars alternatieve omvaarroute niet zijn. Daarnaast is de winter een periode van hoogwater, met alle risico’s van dien.”

Rijkswaterstaat moet de vaargeul herstellen en heeft gekozen voor een goedkope uitvoering waarbij het kanaal dicht moet. Terwijl bedrijven met veel expertise op dit gebied zijn afgewezen maar bij projecten in Duitsland volop laten zien dat vaarwegen veilig halfopen kunnen blijven. Het bedrijfsleven betaalt nu de tol voor die keuze van RWS.

LWV, maar ook TLN, ELC, Supply Chain Valley, Chemelot en de binnenvaart hebben hierover al vaak bij Rijkswaterstaat aan de bel getrokken. ,,We kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat de keuze van RWS nu met gezochte argumenten wordt verdoezeld, over de rug van het bedrijfsleven en de regio Limburg", zegt LWV-directeur Huub Narinx.

Volgens eerste berekeningen van het bureau Ecorys wordt de schade voor het bedrijfsleven door de drooglegging geschat op 40 tot 100 miljoen euro. ,,Frappant is dat het eindrapport naar verwachting volgende week wordt opgeleverd. De minister neemt nu een ingrijpend besluit zonder dat eindrapport af te wachten. Een miskenning van belanghebbenden in dit dossier", zegt Narinx.

Het Limburgse bedrijfsleven dringt alsnog aan op spoedig overleg met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, in het belang van de economie in heel Nederland. Dat staat op 28 maart gepland.

Lees hier waarom Port of Chemelot in Stein zo belangrijk is.